Przypominamy wszystkim przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w ramach spółek prawa handlowego o obowiązku dokonania zgłoszenia informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).
W przypadku spółek, które zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie przepisów dotyczących CRBR (przed 13 października 2019 r.), obowiązek zgłaszania informacji do CRBR upływa w dniu 13 kwietnia 2020 r.
W przypadku spółek wpisanych do KRS po 13 października 2019 r. informacje do CRBR są zgłaszane nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu spółki do KRS, a w przypadku zmiany przekazanych informacji - w terminie 7 dni od ich zmiany.
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to system, w którym są gromadzone i przetwarzane informacje o beneficjentach rzeczywistych, tj. osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką. Jednym z głównych zadań CRBR jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Rejestr gromadzi dane dotyczące beneficjentów rzeczywistych spółek:
- jawnych,
- komandytowych,
- komandytowo-akcyjnych,
- z ograniczoną odpowiedzialnością;
- prostych spółek akcyjnych (od 1 marca 2020 r.)
- akcyjnych, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 623).
Zgłoszenie do CRBR składane jest w formie dokumentu elektronicznego i opatrzone musi być kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1115, z późn. zm.).
Autor: adw. Damian Owczarek